Wednesday 18 May 2011

mai sini aku nak ajaq

hye stranger,

macam entri aku yang sebelum ni, aku ada nak ajaq macam mana nak buat page cute macam eyka hamasuba tu kan. kalau tak expert macam dia buat apa susah-susah kita nak godek sana godek sini dok kelebek code-code yang pening nak mampoih tu kan? ada yang mudah yang di-beri buat apa nak cari susah kan? oke kat bawah ni aku ada bagi steps macam mana nak bagi be-log jadi cute. tapi menggunakan hasil tangan kita sendiri. apa ingat kita tak keretip ka hah? hehe. oke SELAMAT MENCUBA. BYE =))



LANGKAH - 1 :




ok. hampa nampak dak link design tu. hampa klik dan pilih templates. *abaikan kandungan aku tu na :))

LANGKAH KE-2 :



nampak dak templates tu? hampa buleh pilih nak yang jenih apa. kalau be-log aku. aku pilih awesome inc. nak lagi hebat dari be-log aku?? OK OK takpa takdak hal. tengok langkah seterusnya..

LANGKAH KE-3 : 


apa?? nak inteprem gambaq hampa? takdak hal. hampa boleh klik background yang macam kat ataih tu. hampa boleh klik choose file. then pilih gambaq dari folder hampa sendiri. aku tau. hampa kan  ciut-ciut belaka. apa nak kesah kan? HUEHUEHEU

LANGKAH KE-4 :


untuk me-nyempurnakan lagi be-log hampa biaq nampak lagi setai. hampa buleh pilih layout hampa sendiri. 

LANGKAH KE-5 :


apa?? tak setai lagi?? ok hampa buleh klik kat advanced untuk pilih tulisan untuk be-log hampa. kalau macam aku, aku pilih handmade apple. bukan apa. biaq nampak setai macam tulih tangan sikit. betoi dak? :) last sekali, jangan lupa apply to blog ok!!


psst : aku rasa takat tu ja kot. kalau ada yang takfaham ka nak lagi setai ka. hampa buleh la mai tanya aku nah. yang mana aku tau, aku bagitau. cekedeut. SELAMAT MENCUBA :)


translation :
godek - selongkar
kelebek - cari
keretip - kretif
jenih - jenis-jenis
setai - style
cekedeut - cekedeut *gaya apek :)


No comments:

Post a Comment